KARSUS
VASÚTI LENGÉSCSILLAPÍTÓK

K142/K143

A K142 és K143 vasúti lengéscsillapítók

A K142-es és K143-as vasúti lengéscsillapító típuscsaládjaink az általános igénybevételre és normál sebességű vasúti járművekhez tervezett lengéscsillapítóink. Több tízezer darab lengéscsillapító legyártása után, joggal kijelenthetjük, hogy egyik legnépszerűbb termékünk. Kialakításában követi a modern lengéscsillapítókkal szemben támasztott követelményeket: 

  • Nincs fémes érintkezés a súrlódó elemek között
  • Szelepvezérelt csillapítás
  • Nagynyomású tömítések alkalmazása a precíz hangolhatóság miatt
  • Légtelenítő rendszer alkalmazása
  • Habosodás gátló rendszer alkalmazása
  • Szerelhető/újra hasznosítható kivitel
  • Kéregedzett, keménykrómozott dugattyúrúd alkalmazása
  • Extra porvédelem (K143-as típuscsalád esetén)

A fenti jellemzőknek köszönhetően ezeknek a lengéscsillapítóknak az élettartam nagyon hosszú. Értéküket külön növeli, hogy felújíthatóak. Rendszeres karbantartás mellett ezeknek a lengéscsillapítók élettartam akár 25-30 év is lehet. És nem elhanyagolható tény az sem, hogy a felújítás (link a felújításos részhez) költsége csak töredéke egy új lengéscsillapítóénak.

Működési elv

A Kárászy K142 és K143 vasúti lengéscsillapító típuscsalád működési elve, a hagyományos kétcsöves lengéscsillapítók működési elvén alapul. A csillapítóerő húzáskor a dugattyúba épített fojtószelepen, míg toláskor a lábszelepen alakul ki. A speciális geometriának köszönhetően, a lengéscsillapítók szimmetrikus karakterisztikájúak, de ettől való eltérés is lehetséges.

A lengéscsillapítókba épített szelepeket a világon, egyedülálló módon a cégünk által tervezett szelepbeállító berendezésen állítjuk be, így biztosak lehetünk abban, hogy összeszerelés után a lengéscsillapító karakterisztikája az előírtnak megfelelő lesz. 

Technika paraméterek:

Max. csillapítóerő 0,1 m/s sebesség mellett: 6 kN

Porvédő cső / lengéscsillapító ház mérete: Ø 90 mm / Ø 80 mm

K144

A K144-es vasúti lengéscsillapító típuscsaládunk robosztus kivitelével a magasabb csillapítóerők biztosítására lett kifejlesztve. Sok helyen a forgóváz kialakításából vagy a jármű tömegéből kifolyólag szükséges az átlagostól (kb. 5000-6000N, 0,1 m/s-os dugattyúsebesség mellett) eltérő, nagyobb csillapítóerőt biztosító lengéscsillapítókat alkalmazni. A Kárászy K144-es lengéscsillapítói ennek a követelmények eleget téve, megkétszerezi a sztenderd lengéscsillapítók csillapítóerő maximumát, ezzel biztosítva megfelelő csillapítását a nagyobb tömegű járművek számára.

Jellemzők:

  • Robosztus kialakítás.
  • A nagy csillapítóerőnek megfelelően kialakított felfogató elemek és szilent-blokkok
  • Kéregedzett és keménykrómozott dugattyúrúd
  • Szerelhető/újra hasznosítható kivitel
  • Nincs fémes érintkezés a súrlódó elemek között
  • Szelepvezérelt csillapítás.
  • Max. 12000N csillapítóerő 0,1 m/s dugattyúsebesség mellett.

A K144-es lengéscsillapítók kialakításuknak köszönhetően (anyagválasztás, nincs fémes kapcsolat a súrlódó elemek között, gondos többrétegű festés), hosszú élettartamúak. A szerelhető kivitelüknek köszönhetően, korlátlan számban felújíthatók.

A megnövekedett csillapítóerővel járó igénybevétel miatt, mérnökeink különös figyelmet fordítanak a felfogató elemek megtervezésére. A hegesztett lengéscsillapító ház minden egyes teherviselő eleme gondos tervezői munka eredménye. A hegesztési munkafolyamat is mérnöki felügyelet mellett történik, az előírások pontos betartásával, így biztosított a tökéletes végeredmény.

Működési elv

A Kárászy K144-es vasúti lengéscsillapító típuscsalád működési elve, a hagyományos kétcsöves lengéscsillapítók működési elvén alapul. A csillapítóerő húzáskor a dugattyúba épített fojtószelepen, míg toláskor a lábszelepházba és dugattyúba épített fojtószelep együttműködésével alakul ki. A speciális szelepkialakításnak köszönhetően a lengéscsillapítók szimmetrikus karakterisztikájúak, de ettől való eltérés is lehetséges.

Technika paraméterek:

Max. csillapítóerő 0,1 m/s sebesség mellett: 12 kN

Porvédő cső / lengéscsillapító ház mérete: Ø 110 mm / Ø 100 mm

K145

A K145 vasúti lengéscsillapító

A Kárászy K145 vasúti lengéscsillapító típuscsalád, a K142 és K143-as típuscsaládok egy hibrid változata. A vasúti forgóváz kialakításából adódóan előfordulhat, hogy nem jut elegendő hely egy átlagos méretű és lökethosszú lengéscsillapító beépítésére. Cégünk mérnöke ezért megalkották a legnépszerűbb típuscsaládjaink kompakt/helytakarékos változatát, melynek minimális építési magassága lehetővé teszi az egészen rövid lengéscsillapítók kialakítását:

  • Helytakarékos konstrukció.
  • A K142 és K143 típuscsaládok minden pozitív tulajdonsága öröklődött a K145 rendszerben.
  • Kéregedzett keménykrómozott dugattyúrúd.
  • Habosodás gátló rendszer alkalmazása.
  • A legmodernebb tömítésrendszer alkalmazása.
  • Szerelhető/újra hasznosítható kivitel

A K145 vasúti lengéscsillapító típuscsalád élettartama megegyezik a K142/143 rendszerével, ugyanis megörökölte azok minden tulajdonságát, amik az élettartamukat növeli, így a rendszer legnagyobb előnye a korábban is említett kompakt kivitele.

Működési elv

A Kárászy K145 vasúti lengéscsillapító típuscsalád működési elve, a hagyományos kétcsöves lengéscsillapítók működési elvén alapul. A csillapítóerő húzáskor a dugattyúba épített fojtószelepen, míg toláskor a lábszelepen alakul ki. A speciális geometriának köszönhetően, a lengéscsillapítók szimmetrikus karakterisztikájúak, de ettől való eltérés is lehetséges.

A lengéscsillapítókba épített szelepeket a világon, egyedülálló módon a cégünk által tervezett szelepbeállító berendezésen állítjuk be, így biztosak lehetünk abban, hogy összeszerelés után a lengéscsillapító karakterisztikája az előírtnak megfelelő lesz. 

Technika paraméterek:

Max. csillapítóerő 0,1 m/s sebesség mellett: 6 kN

Porvédő cső / lengéscsillapító ház mérete: Ø 90 mm / Ø 80 mm

K146

A K146 vasúti lengéscsillapító

Napjainkban a vasúti járműüzemeltetők legjellemzőbb igénye a nagysebességű vasútvonalak kiépítése és a hozzá tartozó nagysebességű járművek beszerzése. Így a vasútijárműgyártók részéről megnövekedett a kereslet olyan lengéscsillapítók iránt melyek képesek a nagysebességgel járó extrém igénybevételnek hosszútávon és megbízhatóan ellenállni, valamint az utasok számára megfelelő kényelmet biztosítani. Ezen igények kielégítésére fejlesztette ki cégünk a K146-os és K147-es vasúti lengéscsillapító termékcsaládokat.

Nagy sebességnél előfordulhat az úgynevezett instabil futás jelensége, amikor a forgóváz a kocsiszekrény alatt a vízszintes síkban vizsgálva szabadon elfordul (imbolyog). A kis amplitúdójú kígyózó mozgás megakadályozására a viszonylagosan kis tömegű forgóvázat kikötik egy lengéscsillapítóval a nagytömegű (mintegy fix pontnak számító) kocsiszekrényhez. Ezért hívják egyeket a lengéscsillapítókat kígyózásgátló lengéscsillapítónak. A lengéscsillapítók karakterisztikájával szemben támasztott két alapkövetelmény, hogy hasonlítson egy súrlódásos lengéscsillapító karakterisztikájára, de annak minden hátrányát mellőzve. A másik alapkövetelmény a lengéscsillapítók vízszintes irányú beépíthetősége, melyre a cégünk egy egyszerű, de hatékony módszert dolgozott ki. 

A K146-os rendszer szelep kialakításának hála, ezek a termékek nem csak kígyózásgátló lengéscsillapítóként alkalmazhatóak, hanem kocsiszekrény közi lengéscsillapítóként ill. bármilyen magasabb csillapítóerőt igénylő járművek egyéb beépítési helyein.

Jellemzők:

  • A nagy csillapítóerők átvitelére kialakított robosztus kialakítás
  • Nagy szögelfordulást biztosító felfogató elemek
  • Széles tartományban állítható csillapítóerő
  • Az igénybevétel irányától függetlenül állítható csillapítóerő
  • A Kárászy Kft. egyedileg kialakított szeleprendszere
  • Nagysebességű (>250km/h) járművekben alkalmazható kígyózágátló lengéscsillapító kialakítás
  • Szerelhető/újra hasznosítható kivitel
  • Nincs fémes érintkezés a surlódó elemek között

Cégünk mérnökei a K146-os termékcsalád tervezésekor, alapvető tervezési szempontként tekintettek a hosszú, akár 25 éves élettartamra. Ennek érdekében olyan kopó alkatrészeket alkalmaztak, hogy az egymáshoz képest elmozduló alkatrészek ne érintkezzenek fémesen és rendszeres cseréjükkel a lengéscsillapító élettartama mondhatni korlátlanná vált.

Technikai paraméterek:

Max. csillapítóerő 0,1 m/s sebesség mellett: 20 kN

Porvédő cső/ lengéscsillapító ház mérete: Ø 110 mm / Ø 100 mm

K147

A K147 vasúti lengéscsillapító

Napjainkban a vasúti járműüzemeltetők legjellemzőbb igénye a nagysebességű vasútvonalak kiépítése és a hozzá tartozó nagysebességű járművek beszerzése. Így a vasútijárműgyártók részéről megnövekedett a kereslet olyan lengéscsillapítók iránt melyek képesek a nagysebességgel járó extrém igénybevételnek hosszútávon és megbízhatóan ellenállni, valamint az utasok számára megfelelő kényelmet biztosítani. Ezen igények kielégítésére fejlesztette ki cégünk a K146-os és K147-es vasúti lengéscsillapító termékcsaládokat.

A K147-es rendszer fejlesztése a K146-ossal párhuzamosan történt. A tervezés célja az volt, hogy egy olyan modern szelep vezérelt konstrukciót alkossunk, mely egyszerre alkalmas kígyózásgátló lengéscsillapítók gyártására (K146) valamint az alacsonyabb csillapítóerőt igénylő primer és szekunder rugózó elemek lengéseinek csillapítására (K147). A K147-es termékcsalád csillapítóereje tág tartományban állítható, így szinte bármilyen igényt ki lehet vele elégíteni. 

Jellemzők:

  • Tág tartományban állítható csillapítóerő
  • Az igénybevétel irányától függetlenül állítható csillapítóerő
  • Nagysebességű (>250km/h) járművekben alkalmazható
  • Szerelhető/újra hasznosítható kivitel
  • Nincs fémes érintkezés a surlódó elemek között
  • Megnövelt olajmennyiség a hatékonyság érdekében
  • Dupla porvédelem
  • A Kárászy Kft. egyedileg kialakított szeleprendszere

A megnövelt olajmennyiségnek köszönhetően a lengéscsillapító melegedése lassabban megy végbe, így az olaj élettartama jelentősen megnő, mely hosszabb távon jelent üzembiztos működést. A nagysebességgel közlekedő vasúti járművek biztonságos futását csak megfelelő lengéscsillapítókkal lehet biztosítani, ezért fejlesztette ki cégünk, a K146-os és K147-es típuscsaládokat.

Technikai paraméterek:

Max. csillapítóerő 0,1 m/s sebesség mellett: 12 kN

Porvédő cső/ lengéscsillapító ház mérete: Ø 90 mm / Ø 80 mm